Välkommen till Folkhälsocentrum i Laholm

Bassängtider idag Torsdag 20/9: 06.00-08.00 & 13.00-19.30. Öppettider för aktivitetsbassängen, ring 0430-153 00.

Verksamheter

Aquastark
På Folkhälsocentrum finns det mängder av verksamheter för alla åldrar, t.e.x. Vattengympa, Gym och Simskola. Kolla in vad som passar dig.

Anmälan till höstens verksamheter:

Anmälningarna till våra olika verksamheter är uppdelade på olika veckor. Nedan ser du vilken vecka som gäller för just den verksamhet du är intresserad av.

Vecka 33:
Simskoleanmälningar för barn som gått i vår simskola vårterminen-18 eller sommarsimskolan-18.
Måndag-tisdag-onsdag kl. 09.00-15.00 på telefonnummer 0430-266 90.
När du anmäler ditt barn ska du kunna uppge dag och tid ditt barn gick under vt-18 eller på vilket bad och vilken tid barnet gick sommaren-18.

Vecka 34:
Simskoleanmälningar för övriga barn, födda 2014 och uppåt.
Måndag-tisdag-onsdag kl. 09.00-15.00 på telefonnummer 0430-266 90.

Vecka 35:
Anmälningar till övriga verksamheter: babysim, vattengymnastik, seniorträning, vuxensimskola.
Måndag-tisdag-onsdag kl. 09.00-15.00 på telefonnummer 0430-153 00.

 

Uppdaterad den 5 juli 2018 kl 09:54 av Jeanette Bengtsson

Massage

Massage2
Massagen gör musklerna smidiga och mer elastiska, ökar frisättningen av kroppens smärtlindrande hormoner samtidigt som frisättningen av stresshormoner minskar. Massagen släpper på spänningar och gör kroppen och musklerna avslappnade.

Vi erbjuder tider både under dag- och kvällstid: måndag, onsdag, torsdag och fredag.

25 minuters massage: 300 kr
50 minuters massage: 600 kr

25 minuter passar dig som vill ha lite mer avslappnande eller djupgående på en enskild kroppsdel. 50 minuter passar dig som istället vill ha en avslappnande helkroppsmassage eller önskar behandlande massage där vi undersöker ditt problemområde mer noggrant.

Massagen läggs upp helt efter dina önskemål och behov. Efteråt kan du få tips på hur du förebygger eventuella problem.

För information om tider ring Folkhälsocentrum 0430-153 00.

Uppdaterad den 23 augusti 2018 kl 09:50 av Jeanette Bengtsson

Simskola (Barn)

Simskola1 Simkunnighet omfattar mer än bara att kunna simma en viss sträcka. Den omfattar också kunskap om de risker som är förknippade med vistelse vid och i vatten och på isar. I simskolan skall eleven få, förutom en grundläggande vattenvana och simkunskap, färdigheter inom livräddning och säkerhet. Kunskap i simning ger en livslång kunskap för en ökad livskvalité, glädje och trygghet i och vid vatten. På Folkhälsocentrum använder vi SLS (Svenska Livräddningssällskapet) utbildningsstege. Vi lär ut bröstsim och ryggsim med bröstbentag som första simsätt.

Vem är simkunnig?

Simkunnig anses den vara som kan: Falla i vattnet, få huvudet under, och efter att åter tagit sig till ytan kan simma 200m på djupt vatten, varav 50 m ryggsim.

Uppdaterad den 5 juli 2018 kl 08:16 av Jeanette Bengtsson

TRX-träning

TRX4Med TRX Suspensional Training använder du din egen kroppstyngd och gravitation för att framställa styrka, balans, flexibilitet och bålstabilitet.
Graden av belastning bestäms av din kropps lutning eller position i förhållande till marken eller golvet.
Träningen är funktionell och passar såväl otränad som tränad. Våra pass inkluderar både styrka och kondition.

Du kan köpa 1-, 12- eller 24-gångerskort till TRX-träningen.
Kostnaden är:
1 gång 81:-
12 gånger 710:-
24 gånger 1 065:-

Finns även som tillval för dig som har friskvårdskort.

Verksamheten bedrivs måndagar och torsdagar kl. 17.00-18.00 i C-salen på Folkhälsocentrum.

Uppdaterad den 25 augusti 2018 kl 09:47 av Jeanette Bengtsson

Simskola (Vuxen)

Vuxensimskola

Du som vuxen kan lära dig simma!

Simskolan vänder sig både till dig som är nybörjare och till dig som redan kan simma men vill lära dig mer. Vi arbetar med varje individs behov, där instruktören alltid är med i vattnet och hjälper till. Ingen behöver göra något som han/hon inte vill eller känner sig trygg med.

Vi tränar helt individuellt på just det du vill lära dig. Vi jobbar med vattensäkerhet, bröstsim, ryggsim och flytövningar – allt med glädje och på era villkor. Undervisningen utgår från aktivitetsbassängen, men ibland simmar vi parallellt med andra gäster i stora bassängen. I vår vuxensimskola får du möjlighet att träna bort rädslan för vatten och obehaget av att vara på djupt vatten.

 

Varför ska jag lära mig simma?

  • Det är en livsviktig kunskap.
  • Har du barn/barnbarn så är det en trygghet att kunna hjälpa dem i vattnet.
  • Hälsan förbättras eftersom simning är en bra och skonsam träning.
  • Det är roligt! Vattenvana och vattentrygghet är glädje!
Uppdaterad den 24 augusti 2018 kl 11:41 av Jeanette Bengtsson

Seniorträning (gym)

Gymet11

Styrketräning i grupp med instruktör för seniorer (+ 50 år).

Målet med denna träning är att ge en grundkunskap om styrketräning samt motivation till att komma igång och börja träna. Vi lägger upp ett träningsprogram som passar var och en, utifrån kunskaper, tidigare träning och intresse. Förhoppningen är att du tycker träning är så roligt att du vill fortsätta träna efter avslutad termin, antingen i våra seniorgrupper eller på egen hand.

Under träningen försöker vi även sticka in lite grundläggande kost- och näringskunskaper som kan vara nyttiga att ha med sig i vardagen.

Vi har två typer av gruppträning att erbjuda, båda leds av instruktör. Passen börjar med uppvärmning och avslutas med stretching. Varje träningspass är ca 1 timme.

FRI TRÄNING: För dig som är nybörjare och behöver lite mer hjälp för att komma igång. Du får maskiner och övningar visade för dig. Detsamma gäller för dig som trivs med att själv styra över din träning, vilka övningar du vill göra och hur mycket av dem.

STATIONSTRÄNING: För dig som har tränat tidigare och vill ha träningen lite mer styrd. Instruktören väljer stationer så att hela kroppen tränas vid varje tillfälle.

 

Måndagar
08.30-09.30 Stationsträning
09.30-10.30 Fri träning

Tisdagar
08.30-09.30 Stationsträning
09.30-10.30 Fri träning

Onsdagar
08.30-09.30 Stationsträning
09.30-10.30 Stationsträning

Torsdagar
08.30-09.30 Stationsträning
09.30-10.30 Fri träning

Fredagar
08.30-09.30 Fri träning
09.30-10.30 Fri träning

 

Gymet7

 

Uppdaterad den 4 september 2018 kl 11:04 av Jeanette Bengtsson

Juniorträning (Gym)

Gymet3Målet med juniorträningen, är att nå de ungdomar som inte håller på med någon idrott eller liknande.

Vi lägger upp ett tränings program som passar var och en, utifrån deras kunskaper, tidigare träning, intresse osv.
Därefter tränar vi tillsammans under kontrollerade former, för att hjälpa och motivera  att komma igång och börja träna.
Förhoppningen är sedan att man tycker träning är så roligt att ni vill fortsätta träna efter avslutad termin.
Givetvis är även de som redan är aktiva inom någon idrott eller träningsform välkomna att vara med och träna på en lugn basnivå.

Uppdaterad den 5 juli 2018 kl 08:17 av Jeanette Bengtsson

Babysim/minisim

Babysim15

Babysim är mysigt och socialt samtidigt som vi ger barnen vattenvana. I våra grupper vill vi att barnen tillsammans med sina föräldrar ska få upptäcka glädjen med och respekten för vatten, samt få göra det i sin egen takt. Självlivräddning och förmågan att självständigt ta sig fram i vattnet är långsiktiga mål. Vägen dit kantas av plask, sång och leenden – hos både barn och vuxna.

Vi rekommenderar att barnet är minst 3 månader gammalt när det börjar på babysim då det lilla barnet är känsligt för alla intryck och mår bäst av att vara hemma den första tiden. När barnet är över 3 månader kommer det att orka vara i vattnet längre och kyls inte ner så lätt.

Många av momenten återkommer från grupp till grupp, så det är aldrig för sent att börja med babysim. Samtidigt som nybörjaren introduceras nya övningar har den vane ”simmaren” nytta av sina tidigare erfarenheter och kan utföra uppgiften mer självständigt. Från minisimmet slussas ni sedan vidare till vår simskola.

 

 

 

 

Uppdaterad den 23 augusti 2018 kl 09:37 av Jeanette Bengtsson

Aqua Stark

Aquastark1
Ett pass med fokus på kondition och styrka. Ett tufft och utmanande pass där många muskelgrupper tränas samtidigt. Kondition och uthållighet blandas med massor av mage-, bål- och armstyrka. Ett pass som ger dig maximal träning. Vi använder redskap för att förstärka vattnets egenskaper.

Vi håller på i ca 45 minuter och avlutar sedan med stretch. 

Uppdaterad den 24 augusti 2018 kl 10:56 av Jeanette Bengtsson

Aqua Senior

Aquastark

Träning för dig som är senior. En allsidig träning där många muskelgrupper tränas samtidigt på ett skonsamt och effektivt sätt. Rörelsekombinationerna är enklare och tempot lite lägre för att alla med olika förutsättningar och målsättning ska kunna träna tillsammans. Vi använder redskap för att förstärka vattnets egenskaper.

Vi håller på i ca 45 minuter och avslutar med stretch.

Uppdaterad den 23 augusti 2018 kl 11:30 av Jeanette Bengtsson

Aqua Mjuk

Fotograf Christel Lind

För dig som har besvär från kroppen att ta hänsyn till eller behöver träna i varmare vatten. Vi tränar rörlighet, styrka, balans och kondition. Du kan arbeta mjukt men ändå tufft och effektivt utan för stor belastning på kroppen. Turbulensen i vattnet ger dig både motstånd och massage. Vi använder redskap för att förstärka vattnets egenskaper.

Vi håller på i ca 40 minuter och avslutar sedan med stretch.

Uppdaterad den 23 augusti 2018 kl 11:34 av Jeanette Bengtsson

Aqua Kväll

Fotograf Christel Lind

Klassisk vattengympa. Du tränar kondition, styrka, balans och rörlighet på ett skonsamt och effektivt sätt. Med vatten som motstånd är det lättare att träna svåråtkomliga eller övergivna muskelgrupper än på land. vi använder redskap för att förstärka vattnets egenskaper.

Vi håller på i ca 45 minuter och avslutar sedan stretch.

Uppdaterad den 24 augusti 2018 kl 11:16 av Jeanette Bengtsson

Aqua Dag

Aquastark

Klassisk vattengympa. Du tränar kondition, styrka, balans och rörlighet på ett skonsamt och effektivt sätt. Med vatten som motstånd är det lättare att träna svåråtkomliga eller övergivna muskelgrupper än på land. Vi använder redskap för att förstärka vattnets egenskaper.

Vi håller på i ca 45 minuter och avslutar sedan med stretch.

Uppdaterad den 24 augusti 2018 kl 11:20 av Jeanette Bengtsson