Välkommen till Folkhälsocentrum i Laholm

Bassängtider idag Måndag 18/12: 13.00-19.30. Öppettider för aktivitetsbassäng, ring 0430-153 00

Verksamheter

Aquastark
På Folkhälsocentrum finns det mängder av verksamheter för alla åldrar, t.e.x. Vattengympa, Gym och Simskola. Kolla in vad som passar dig.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:24 av Andy Marshall

Massage

Massage2
Den gör musklerna smidiga och mer elastiska, ökar frisättningen av kroppens smärtlindrande hormoner samtidigt som frisättningen av stresshormoner minskar. Här finns duktiga massörer under både dag och kvällstid.
Du väljer om du vill ha en halv eller hel timmes massage.
Massagen läggs upp helt efter dina önskemål och behov. Den avslutas alltid med tips och idéer om hur du förebygger problem. Allt i en lugn och behaglig miljö.

För information om tider ring Folkhälsocentrum 0430 – 153 00

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:51 av Andy Marshall

Simskola (Barn)

Simskola1 Simkunnighet omfattar mer än bara att kunna simma en viss sträcka. Den omfattar också kunskap om de risker som är förknippade med vistelse vid och i vatten och på isar. I simskolan skall eleven få, förutom en grundläggande vattenvana och simkunskap, färdigheter inom livräddning och säkerhet. Kunskap i simning ger en livslång kunskap för en ökad livskvalité, glädje och trygghet i och vid vatten. På Folkhälsocentrum använder vi SLS (Svenska Livräddningssällskapet) utbildningsstege. Vi lär ut bröstsim och ryggsim med bröstbentag som första simsätt.

Vem är simkunnig?

Simkunnig anses den vara som kan: Falla i vattnet, få huvudet under, och efter att åter tagit sig till ytan kan simma 200m på djupt vatten, varav 50 m ryggsim.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:56 av Andy Marshall

TRX-träning

TRX4Med TRX Suspensional Training använder du din egen kroppstyngd och gravitation för att framställa styrka, balans, flexibilitet och bålstabilitet.
Graden av belastning bestäms av din kropps lutning eller position i förhållande till marken eller golvet
Träningen är funktionell och passar såväl otränad som tränad.

Det finns möjligt att köpa 1-, 12- eller 24-gångers kort till TRX-träningen.
Kostnaden är:
1 gång 80:-
12 gånger 700:-
24 gånger 1 050:-

Verksamheten bedrivs måndagar och torsdagar kl. 17.00-18.00 i c-salen på Folkhälsocentrum.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 11:03 av Andy Marshall

Simskola (Vuxen)

Vuxensimskola

Det finns två olika nivåer: nybörjare och fortsättning.

Nybörjargruppen

kan inte eleverna simma. De är oftast lite försiktiga och lämpligt för denna grupp är att börja på grunt vatten. Under terminens gång så gör man kortare och längre besök i stora bassängen. Man tränar bl.a. vattenvana (grundövningar), bentag och armtag och målet för denna grupp är att gå vidare till fortsättningsgruppen.

Fortsättningsgruppen

skall eleverna kunna simma och bör ha en god vattenvana. Större delen av undervisning är förlagd till stora bassängen men även mellanbassängen används. Här tränar man vidare på bl.a. vattenvanövningarna, bröstsim, ryggsim, livräddning, hopp och dyk.
Målet för dessa eleverna är att tycka simning är roligt och att komma hit som ”vanliga” gäster.

För information om vuxensimskola, ta kontakt med Andy Marshall på tfn. 0430-153 07

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 11:01 av Andy Marshall

Seniorträning (gym)

Gymet11
Styrketräning i grupp med instruktör för seniorer (+ 50 år).
Vi lägger upp ett tränings program som passar var och en, utifrån dina kunskaper, tidigare träning, intresse osv.
Vi tränar med lätta vikter och högre repetionsantal, detta för att undvika skador och överbelastningar. Målet med denna träning är att ge en grundkunskap om styrketräning och motivera till att komma igång och börja träna.
Under tiden försöker vi även ge grundläggande kost- och näringskunskaper som kan vara nyttiga att ha med sig i vardagen.
Förhoppningen är sedan att du tycker att träning är så roligt att du vill fortsätta träna efter avslutad termin.

Gymet7

 

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:55 av Andy Marshall

Juniorträning (Gym)

Gymet3Målet med juniorträningen, är att nå de ungdomar som inte håller på med någon idrott eller liknande.

Vi lägger upp ett tränings program som passar var och en, utifrån deras kunskaper, tidigare träning, intresse osv.
Därefter tränar vi tillsammans under kontrollerade former, för att hjälpa och motivera  att komma igång och börja träna.
Förhoppningen är sedan att man tycker träning är så roligt att ni vill fortsätta träna efter avslutad termin.
Givetvis är även de som redan är aktiva inom någon idrott eller träningsform välkomna att vara med och träna på en lugn basnivå.

Uppdaterad den 20 januari 2017 kl 06:23 av Andy Marshall

Babysim/Småbarnssim

Babysim15Syskon är välkomna att vara med vid enstaka tillfällen i samråd med instruktören.

Babysim är mysigt och socialt samtidigt som vi ger barnen vattenvana. I våra grupper vill vi att barnen, tillsammans med sina föräldrar, ska få upptäcka glädjen med och respekten för vatten och att göra det i sin egen takt. Självlivräddning och förmågan att självständigt ta sig fram i vattnet är långsiktiga mål. Vägen dit kantas av plask, sång och leenden – hos både barn och vuxna.

Våra grupper är indelade efter ålder. Nybörjare och fortsättare går tillsammans. Många momenten återkommer från grupp till grupp. Så det är aldrig för sent att börja med babysim. Samtidigt som nybörjaren introduceras nya övningar har den vane ”simmaren” nytta av sina tidigare erfarenheter och kan utföra uppgiften mer självständigt.

Vi rekomenderar att barnet är minst 3 månader gammalt när det börjar på babysim då det lilla barnet är känsligt för alla intryck och mår bäst av att vara hemma den första tiden. När barnet är över 3 månader kommer det att orka vara i vattnet längre och kyls inte ner så lätt.

 

 

 

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:43 av Andy Marshall

Aqua Stark

Aquastark1
Ett pass med fokus på styrka. Ett tufft och utmanande styrkepass där många muskelgrupper tränas samtidigt. Kondition och uthållighet blandas med massor av bål, arm och magstyrka.

Medryckande musik ger passet  energi och får dig att öka utmaningen ännu mer.
Vattnets motstånd förstärks maximalt med olika redskap.

Uppdaterad den 23 maj 2016 kl 13:11 av Andy Marshall

Aqua Senior

Aquastark

Träning för dig som är senior. Tempot är lite lägre och rörelsekombinationerna enklare för att alla skall kunna hänga med. Träningen sker till välkänd och medryckande musik. Flera muskelgrupper tränas samtidigt på ett skonsamt och effektivt sätt.
Vi använder redskap för att få omväxlande träning

I grupperna finns det 50 st. fasta platser och 5 st. drop-in platser.
Vi håller på i cirka 40 minuter + stretch 10 minuter.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:41 av Andy Marshall

Aqua Mjuk

Fotograf Christel Lind

Vi bedriver dessa grupper i aktivitetsbassängen där vattnet är 34 grader varmt.

Aqua Mjuk passar dig som har besvär från kroppen att ta hänsyn till och behöver varmare vatten att träna i.
Ett träningspass i ett lugnare tempo där vi tränar rörlighet, styrka,balans och kondition. I vattnet kan du arbeta mjukt men ändå tufft och effektivt utan för stor belastning på lederna. Vi använder redskap för omväxlande träning.

På grund av vattnets egenskaper kan de flesta människor vara med oberoende av ålder, vikt eller eventuella funktionshinder.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:39 av Andy Marshall

Aqua Kväll

Klassisk vattengymnastik.Fotograf Christel Lind

Vi blandar kondition, styrka, balans och rörlighet till inspererande och blandad musik. Vi använder redskap för att höja vattnets egenskaper och du tränar hela kroppen på ett effektivt sätt.
I grupperna finns det 50 st. fasta platser och 5 st. drop-in platser.
Vi håller på c:a 45 minuter + stretch 10 minuter.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:35 av Andy Marshall

Aqua Dag

Klassisk vattengymnastik.Aquastark

Vi blandar kondition, styrka, balans och rörlighet till inspirerande och blandad musik. Vi använder redskap för att höja vattnets egenskaper och du tränar hela kroppen på ett effektivt sätt.
I grupperna finns det 50 st. fasta platser och 5 st. drop-in platser.
Vi håller på c:a 45 minuter + stretch 10 minuter.

Uppdaterad den 22 februari 2017 kl 10:36 av Andy Marshall